...

Website beter vindbaar maken in Google met SEO of SEA

by Rob Weyers

Jan 22, 2021

Het belang van hoog scoren in Google

  • Zoekmachines zijn voor veel websites en webshops één van de grootste bronnen om klanten te trekken.
  • Met 92,71% van alle zoekopdrachten wereldwijd is Google met stip de meest gebruikte zoekmachine.
  • Elke zestig seconden worden er maar liefst 4,8 miljoen zoekopdrachten ingetypt in Google!
  • Bovendien neemt dit aantal gemiddeld met 10% per jaar toe (bron: Internet Live Stats, 2020).

Website beter vindbaar maken met zoekmachinemarketing (SEM)

In deze blog wordt uitgelegd hoe je met zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing (SEM), hoger kunt scoren in zoekmachines, zoals Google.

Zoekmachinemarketing  kan worden verdeeld in twee deelgebieden:  Zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine adverteren.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie, in het Engels Search Engine Optimization (SEO), is in feite alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de zoekresultaten van zoekmachines. Het gaat in dit geval om organische zoekresultaten, dit wil zeggen dat er niet voor betaald hoeft te worden. Met SEO is het mogelijk om hoog te scoren op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Onder zoekmachine marketing, in het Engels Search Engine Advertising (SEA), wordt het tegen betaling plaatsen van advertenties bij zoekmachines verstaan.  In Nederland zijn Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Advertising populaire aanbieders van advertenties bij zoekmachines.

Website beter vindbaar maken

Belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

  • Betaald versus onbetaald
    SEA heeft betrekking op betaalde zoekresultaten (advertenties).
    Bij SEO gaat het daarentegen om onbetaalde (zogenaamde organische) zoekresultaten.
  • Zichtbaarheid in de zoekresultaten
    Betaalde zoekresultaten staan grotendeels bovenaan in de zoekresultaten (zie foto). Onbetaalde resultaten zijn soms zelfs niet zichtbaar zonder eerst naar beneden te scrollen.
  • Lange termijn versus korte termijn strategie
    SEO is vaak een lange termijn strategie. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
  • Wel of geen inzicht in zoektermen
    Google biedt steeds minder inzicht in de zoektermen. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden iemand via SEO op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen.
  • Meten van zoekresultaten
    Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne heeft opgeleverd.

Je website beter vindbaar maken kan dus zowel betaald door het plaatsen van advertenties (SEA), als ook gratis door je webpagina’s en blogberichten te optimaliseren (SEO).

Wil je hierover meer weten of heb je nog vragen. Neem gerust contact met me op.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Subscribe for More

Get NEW Updates Every Week

Read More

Related Posts

Learn More

About the Author

Rob Weyers

Join in

Leave a Comment

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content is beveiligd tegen kopiëren.

Share This
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.